Projekter

Nedenfor kan du læse mere om nogle af de spændende projekter jeg har arbejdet på, både i Danmark og i udlandet. Projekterne er delt op efter kategorier som vist i oversigten til højre (du kan klikke på en kategori for at komme ned til den).

 

PROJEKTER

STORSTRØMSBROEN [2015 ->]
I maj 2015 blev jeg tilknyttet Storstrømsprojektet, hvor jeg pt. arbejder som in-house konsulent for Vejdirektoratet. Jeg kom ind i en spændende periode, lige før anlægsloven blev vedtaget og hvor udbudsmaterialet skulle skrives færdigt inden udbuddet. En af min første opgaver var derfor at være med til at gennemgå og kommentere SB'en, tegningerne og ikke mindst de fagspecifikke SAB'er og være med til at styre udbuddet.  Den nye bro skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937, der dels er nedslidt og dels ikke kan leve op til kravene til togtrafikken for den kommende Femern-forbindelse til Tyskland. Storstrømsbroen bl ...

Læs mere...
 

FREDERIKSSUNDSMOTORVEJEN [2012->2015]
I sin tale til åbningen 12 juli 2015, fortalte Egedals borgmester Willy R. Eliasen, at han i avisen havde læst at Frederikssundsmotorvejen nu endelig kom til Frederikssund. Sagen var blot, at det var tilbage i 1974! Og så langt er den altså endnu ikke kommet... Men de første 6 km motorvej fra Ballerupgrenen til aflastning af blandt andet "chokoladekrydset" (vist med blå cirkel på kortet nedenfor) er altså nu udført og indviet. Herunder ombygningen af motorvejskrydset M4 X M12, hvor jeg arbejdede som fagtilsyn for Vejdirektoratet. Motorvejen og krydset er - incl. Tværvej og Smørum Parkvejs forlængelse - alle en del af Etape ...

Læs mere...
 

UDVIDELSEN AF HOLBÆKMOTORVEJEN [2008 - 2012]
Udvidelsen af Holbækmotorvejen syd om Roskilde, blev gennemført fra foråret 2010 til efteråret 2012, hvor trafikanterne endelig kunne speede op og brede sig ud over de 8 spor på strækningen mellem Baldersbrønde og Hedelandsvej, og de 6 spor på den øvrige strækning mellem Hedelandsvej og Roskilde Vest. Som for andre udvidelsesprojekter, var formålet at afhjælpe de store køproblemer i myldretiderne.  De 11 km motorvej, var opdelt i 4 etaper. Grontmij (nu SWECO) stod for projektering af JVA-arbejderne, mens COWI havde ansvaret for broer, støttevægge og de mange kilometer støjskærme. Claus Bjarrum Arktitekter (nu CORE arkitekte ...

Læs mere...
 

LABOUR BASED ROAD WORKS [1993 + 1996-1997]
At bygge veje i u-landende efter "Labour Based" konceptet er enormt spændende og mindst lige så tilfredsstillende. Det er i bogstaveligste forstand jordnært, man arbejder sammen med den lokale befolkning og man kan se deres stolthed over det de har været med til at skabe. I to omgange - i Zimbabwe tilbage i 1993 og i Ghana i 1996-1997 - fik jeg muligheden for at arbejde med LB. Begge gange mens jeg arbejdede for COWI og begge gange på Danida støttede projekter. I Zimbabwe arbejdede jeg gennem nogle måneder på LB-projekter i Mutoko og i Tsholotsho. Her fik jeg en masse viden og erfaring, som jeg fik brug for, da jeg nogle år senere ...

Læs mere...